dag 5 - Reisverslag uit Tongeren, België van Helma - WaarBenJij.nu dag 5 - Reisverslag uit Tongeren, België van Helma - WaarBenJij.nu

dag 5

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

06 April 2016 | België, Tongeren

Wat een heerlijk en warm verblijf bij Francis, Linda en Sander! Jullie willen vast weten dat ik zoooooo blij was toen ik daar aankwam en liefdevol ben opgevangen. Na een goede nachtrust en de juiste aanwijzingen voor de goede weg terug op de route naar Santiago ben ik vanmorgen om 08.30 uur weer vertrokken op weg naar Jodoigne. En afwisselende route, meest glooiend en soms op asvalt, soms keien en soms als ik niet uitkeek tot mijn enkels in de modder. De omgeving is zo mooi hier en ik elke keer zeg ik tegen mezelf dat ik een bofferd ben dat ik dit mag beleven! De tocht liep langs Hélécine en andere kleine dorpjes. Allen zo lieflijk en mooi. Net voorbij de voormalige andij in Hélécine stopte een auto en de vrouw die uitstapte vroeg waar mijn reis naar toe ging. Ze vertelde ook een deel van de route gelopen te hebben en op 31 mei vertrekt ze van JPDP voor het Spaanse deel. Wie weet ga ik haar nog eens zien. Een heel mooi stuk lopen vandaag was langs de Kleine Gete tussen Eliksem en Ezemaa. De oever was wel nat dus het was oppassen geblazen maar werkelijk heel mooi. Ik heb vandaag ook open stukken gehad langs akkerbouw en hier viel me het zangtalent van de vogels op! Net na Noduwez, terwijl ik liep te genieten van het de omgeving hoorde ik iemand iets roepen. Ik stond stil en zag een man uit de garage komen. Hij bod mee wat te drinken aan een onder het genot van een kop koffie vertelde hij me over zijn reis naar Nevers. Ook liet hij me zijn fotoboek zien en toen ik die foto's zag dacht ik "o, wat ga ik nog veel moois zien!". Eenmaal aangekomen in Jodoigne ben ik op zoek gegaan naar een slaapplaats. Naar het buro toerisme dacht ik. Helaas is er niet! Dan de kerk. Helaas gesloten! Dan de politie. Die waren vriendelijk en vertelde dat er in Jodoigne niets te vinden is op een adres na, waar ik al was geweest. En ze hadden ook een adres van een hotel op 30 km afstand van Jodoigne en dat vond ik geen optie. Maar wat dan nu? Terwijl ik in gedachten verzonken was zag ik een man vriendelijk lachend aankomen lopen en hij vroeg me of hij mij kon helpen. In mijn beste Frans vroeg waar ik de Marie kon vinden omdat ik een slaapplaats zocht. Hij vroeg me in het Nederlands "zoek je een slaapplaats of de burgemeester"? Ja het eerste dus en hij nodigde me uit om bij hem te overnachten. Onderweg naar zijn huis vertelde hij dat hij vorig jaar op pelgrimstocht is geweest naar Assissi en Rome. Onderweg is ook zijn vrouw ingestapt die lopend op weg was naar huis. Alice zijn vrouw zei dat het een knipoog van God is geweest dat ik haar man ben tegengekomen. Ik ben het hier helemaal mee eens!
Morgen gaat mijn tocht naar Namen en dat wordt een tocht van ongeveer 33 km. Voor vandaag weer genoeg geschreven en voor iedereen een dikke knuffel en veel liefs van mij.

  • 06 April 2016 - 18:18

    Leo En Ellen:

    Lieve lieverd,
    Wat een story, de tranen schieten in mijn ogen, gewoon van al die gastvrije mensen, en vooral om het kusje van " God" echt onvoorstelbaar, je hebt gelukkig een heel mooi engeltje op je schouders, en ik weet het nu zeker, je gaat het redden!!!,
    Lievers dikke knuffel, en succes morgen, slaap lekker straks

  • 06 April 2016 - 19:31

    Hennie :

    Hallo Helma vandaag je verslagen gelezen. gelukkig kwam je die aardige man tegen. Zo heb je weer een dak boven je hoofd vannacht. Kijk nu al uit naar je volgende verslag. Veel succes morgen. groetjes Hennie

  • 06 April 2016 - 19:36

    Annet:

    hoi Helma
    mooi al die verhalen!het lijkt net of je al heel lang op pad bent zo.
    petje af!ik doe het je niet na.fijn om zo op de hoogte te blijven
    nog veel succes en een goede reis!
    groetjes Annet


  • 06 April 2016 - 20:01

    Marjolein:

    Hallo Helma, er wordt wel eens gezegd, dat je bepaalde mensen ontmoet in je leven om een reden. Nou vandaag was die dus voor jou erg duidelijk !! Zo in de natuur lopen lijkt mij geweldig ( met een zware rugzak en zooooveel kilometers iets minder, maar voor jou is dat helemaal TOP.) Even nog een mededeling, Arjan en Sanne krijgen een meisje, ik vind dat erg leuk, zo na 2 zonen. Veel loopplezier voor morgen en alvast welterusten, howdoe

  • 06 April 2016 - 21:00

    Sanne:

    Helma, wat bijzonder om te lezen over je tocht en de avonturen die je onderweg meemaakt! Ik blijf je volgen...
    Geniet van alle momenten! Liefs Sanne

  • 06 April 2016 - 21:07

    Anny:

    Dank je Helma voor je mail en je mooie verslag. Wat is er veel te zien onderweg en wat kom je veel aardige mensen tegen. 't Is je van Harte gegund. Wij hebben nog één Franse les. Jij oefent al goed zo te lezen.
    Heel veel groeten et bon voyage !

  • 06 April 2016 - 22:36

    Truus:

    HELMA wat een belevenissen. Fijn dat je zo geniet. Meneer van Schijndel van de lindendijk heeft compostella gefietst en vraagt of hij je mag volgen.kan misschien nog tips geven zegt hij. Groetjes van ons en succes morgen.

  • 07 April 2016 - 22:34

    Chantal Van Goch :

    Tante Helma
    Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat en super knap dat je deze reis helemaal alleen doet . Heel veel succes en geniet van al het leuks en mooi's wat je onderweg allemaal tegen komt. Groetjes en liefs van ons zessen

  • 08 April 2016 - 16:35

    Dé:

    Jee Helma, het gaat je voorspoedig af. Wel spannend hoor om bij vreemde mensen te slapen! Mijn moeder zei altijd............Hahaha nee hoor daar langs die route zijn alleen maar aardige en goede mensen. Al die namen van die dorpjes heb ik gelukkig nooit hoeven leren op school. pppfff.
    Zet um op. Ga zo door en GENIET VOORAL. xxxx

  • 08 April 2016 - 20:41

    Ria:

    Helma wat een mooie verhalen over je wandeling naar dat geweldige zuiden.Wij houden ons wel bezig met een potje keezen,Daar worden we niet zo moe van.Heel veel wandelplezier Groetjes Ria.

  • 11 April 2016 - 14:04

    Mieke:

    tof om te lezen dat het goed gaat! zoals je zelf al schrijft...je bent een bofferd! nog veel succes en geniet ervan!

  • 11 April 2016 - 14:30

    Youri:

    Hi Helma,

    Wat een mooi avontuur nu al! En leuk dat je het online opschrijft zodat wij allemaal mee kunnen genieten. Ik zie dat je echt al een eind op weg bent en lezende wat je nu al hebt meegemaakt heeft deze reis nog veel mooie avonturen in het verschiet.

    Heel veel plezier en geluk.

    Groetjes Youri

  • 11 April 2016 - 14:45

    Emile:

    Hey Helma,
    Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! Je beleeft alles heel intens; de omgeving, de natuur, de mensen die je ontmoet. Een heel bijzonder avontuur!
    Ik hoop dat je onderweg nog veel knipogen van God mag krijgen en dat je intens geniet, ook al zullen er dagen komen dat het even wat minder is of je wat pijntjes hebt. Dit schitterende avontuur vergeet je NOOIT meer!!!
    Heel veel succes en ik blijf je volgen!
    Groetjes,

    Emile

  • 11 April 2016 - 14:59

    Jolande:

    Hoi Helma,

    Wat leuk om je verslag te lezen en te horen dat het goed met je gaat.
    Wens je nog veel succes en mooie momenten met dit avontuur!
    Nog veel wandelplezier,

    Gr Jolande (radiotherapie)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helma

Actief sinds 05 Maart 2016
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 5893

Voorgaande reizen:

02 April 2016 - 12 Juli 2016

Mijn reis naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: